7 Perkara Mengapa Anda Rasa Kebas - Kebas Kaki.

Anemia

Assalammualaikum gais selamat beristirehat korang, korang atau mak ayahh korang ada rasa kebas - kebas kaki?

Rasa kebas boleh berlaku pada mana-mana bahagian badan dan cirinya bergantung kepada jenis dan lokasi saraf yang terlibat. Rasa kebas lebih kerap dirasai pada hujung jari, tangan, tapak kaki, lengan atas dan kaki (kebas kaki).

PENGENALAN KEBAS-KEBAS

Untuk makluman gais, kebas adalah keadaan di mana seseorang mengalami kekurangan deria rasa kulit (sensation). Keadaan ini kebiasaannya berlaku disebabkan oleh irritasi saraf atau saraf periperi terhimpit.

Gais, ramai pasti pernah rasa kebas-kebas, kebas-kebas kaki, tegangan dan semut-semut di bahagian kaki. Situasi ini mungkin kerap berlaku jika korang duduk pada posisi salah atau berdiri terlalu lama (berkawad).

Namun kadangkala rasa kebas-kebas di kaki mungkin disebabkan isu kesihatan yang lebih serius.

Dr Anthony Geraci, pengarah Pusat Neuromuscular di Inistitut Kesihatan Sains-neuro di Manhasset, New York, berkongsi bersama laman sesawang Health.com, "Jika seseorang mengalami rasa kebas-kebas dan semut-semut lebih dari seminggu dan melibatkan lebih dari satu tubuh badan, ia mungkin membayangkan sesuatu (yang lebih serius)."

PUNCA KEBAS-KEBAS KAKI

Ini antara perkara yang boleh mengakibatkan kebas-kebas dan semut-semut di kaki:

1- SARAF TERHIMPIT (PINCHED NERVE)

kebas kaki, saraf terhimpit (pinched nerve) - urat saraf boleh terhimpit oleh otot, tendon, tisu dan tulang
saraf terhimpit (pinched nerve)

Menurut laman sesawang Health.com, urat saraf boleh terhimpit oleh otot, tendon, tisu dan tulang yang berdekatan dan mengakibatkan pelbagai rasa.

Ini antara sebab paling lazim bagi rasa kebas - kebas di kaki. Ia boleh disebabkan pelbagai perkara, termasuk kecederaan.

Selain rasa kebas-kebas atau semut-semut, urat saraf yang terhimpit juga boleh mengakibatkan rasa sakit.

Namun, kondisi ini lazimnya boleh dirawat dengan agak mudah, seperti membetulkan postur badan dan menguatkan otot-otot berkenaan.

Namun bagi sesetengah kes, menurut Dr. Geraci, ubat pelali atau pembedahan juga diperlukan.

2- HERNIA CAKERA TULANG BELAKANG

kebas kaki, hernia cakera tulang belakang
Hernia cakera tulang belakang

Tulang belakang manusia disambung dengan cakera pepejal. Apabila cakera ini teranjak, ia boleh mengakibatkan hernia pada tulang belakang, 'slip disk' atau cakera teranjak.

Keadaan ini boleh disebabkan oleh badan yang bongkok terlalu banyak atau mengangkat berat dengan posisi yang salah.

Akibatnya, urat saraf akan terhimpit dan menyebabkan rasa kebas-kebas dan semut-semut pada bahagian badan dan kebas kaki.

Seperti kondisi pertama, cakera yang teranjak ini juga boleh dirawat dengan riadah, ubat tahan sakit atau pembedahan pada sesetengah kes.

3- KENCING MANIS (DIABETIS)

kebas kaki,
Diabetes

Apabila tahap gula dalam darah tidak terkawal pada jangka waktu tertentu di kalangan penghidap penyakit kencing manis, gula berlebihan tidak ditukarkan kepada tenaga atau lemak boleh terkumpul dan merosakkan saraf yang menyampaikan mesej reflaks dari otak dan tulang belakang ke bahagian badan yang lain, termasuk kaki.

Apabila saraf rosak kebas - kebas kaki berpotensi berlaku.

Seseorang boleh mengelakkan kerosakan saraf ini dengan menjaga tahap kencing manis, dengan cara mengawal diet pemakanan yang sihat, mendapatkan nasihat doktor untuk pengmabilan ubat-ubatan dan juga riadah.

Apabila saraf sudah rosak, ia tidak boleh dirawat; hanya simptomnya yang boleh ditangani.

4- ANGIN AHMAR (STROK)

Tambah laman sesawang Health.com, jika korangberusia muda, rasa kebas-kebas di kaki jarang disebabkan angin ahmar, kerana ia lebih kerap berlaku pada warga emas berusia lebih 60 tahun. Namun berwaspadalah, kerana malang tidak berbau.

4- Kencing Manis - angin ahmar (strok)
Angin ahmar (strok)

Tidak kira usia, inilah antara simptom angin ahmar (strok): percakapan kurang jelas, rasa kebas-kebas dan kelemahan atau tidak boleh bergerak pada kebas-kebas bahagian badan. Simptom-simptomnya akan datang secara tiba-tiba dan lebih kerap berlaku pada individu berisiko tinggi, seperti yang menghidapi penyakit darah tinggi, perokok dan pesakit kencing manis.

Ubat boleh mengelakkan kerosakan yang kekal, tapi perlu diambil secepat mungkin. Penting untuk mendapat bantuan serta-merta apabila terdapat simptom angin ahmar.

Angin ahmar juga menyumbang kepada kebas kaki.

5- PENYAKIT ATERI PERIFERAL (PAD)

5- Kencing Manis -penyakit ateri periferal
Penyakit ateri periferal

Penyakit arteri periferal (PAD) berlaku apabila arteri tersekat dan menghalang aliran darah ke tangan dan kaki. Selain mengakibatkan rasa kebas-kebas dan semut-semut, PAD juga mengakibatkan rasa sakit ketika berjalan.

PAD selalunya menandakan terdapat pengumpulan lemak dalam arteri, yang boleh mengakibatkan serangan jantung atau angin ahmar pada masa depan.

6- KEKURANGAN MINERAL DALAM BADAN

6- Kencing Manis - kekurangan mineral

Tubuh kekurangan vitamin. Vitamin E, B1, B6 dan B12 dan niasin sangat penting untuk fungsi saraf yang sihat.

Kekurangan mineral menjadi penyebab kepada masalah saraf ni, jadi jangan abaikan pengambilan vitamin & mineral penting untuk kesihatan saraf, takkan nak tunggu sampai dah terlantar baru nak tercari-cari penawar, macam dah terlambat jer nanti kan?

7- ANEMIA (KEKURANGAN DARAH)

Anemia

Ramai dikelangan wanita (ibu-ibu yang hamil) mengalami anemia ini kerana berpunca daripada kehamilan memerlukan lebih banyak darah untuk menyokong pertumbuhan bayi, penghasilan darah haid berlebihan menyebabkan kehilangan darah dan ketumbuhan seperti fibroid dalam rahim.

"Institut Jantung, Paru-paru dan Darah Negara" menganggarkan dua puluh peratus wanita mengalami kekurangan zat besi anemia.

SIMPTOM KEBAS-KEBAS

Berikut pula adalah simptom jika korang sering atau kerap rasa kebas pada kaki atau tangan:

  1. Kebas Tangan – Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
  2. Kebas tangan kiri dan lengan – Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
  3. Kebas kaki – Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
  4. Sakit tapak kaki – Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
  5. Sakit tumit kaki – Menunjukkan kelemahan fungsi alat sulit.
  6. Rasa panas di tapak kaki – Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

DIAGNOS KEBAS-KEBAS

Setiap individu kadang-kadang mengalami kekebasan, sakit yang menyucuk atau rasa seperti terbakar. korang mungkin merasanya apabila berdiri atau duduk pada satu-satu posisi untuk tempoh yang lama. Biasanya ia hilang begitu sahaja.

Doktor akan meminta sejarah perubatan lengkap, jadi pastikan anda beritahu tentang:

Semua simptom, walaupun yang tiada kaitan dengan apa-apa penyakit yang pernah dirawat sebelum ini, dengan apa-apa kecederaan, dengan apa-apa jang korangn, dengan apa-apa vaksin (terutama untuk flu)dan apa saja ubatan / suplemen yang anda sedang / pernah ambil.

Macam mana cara untuk merawat kebas kaki dan tangan ni? Ada orang akan guna ubat-ubatan tapi kadang-kadang masih tak berkesan. Ada satu lagi cara lain iaitu dengan mengamalkan pengambilan suplemen sebagai ganti kepada ubat-ubatan biasa untuk merawat masalah kebas.

Tapi sebenarnya suplemen ni bukanlah untuk merawat. ia lebih kepada membantu memberi nutrisi secukupnya kepada badan korang supaya badan korang dapat berada pada tahap optima. Bila badan korang cukup nutrisi, maka automatik korang akan sihat. bila korang sihat, of course la korang akan bebas daripada sebarang jenis masalah / penyakit.

RAWATAN TRADISIONAL

8- Kencing Manis - pokok genggam
pokok genggam

Pokok Genggam Fatimah atau nama saintifiknya, Selaginella lepidophylla adalah tumbuhan herba gurun dalam keluarga spikemoss. terkenal kerana keupayaannya hidup meskipun dalam cuaca panas dan kekeringan.

Dalam perubatan tradisional, mempunyai pelbagai khasiat untuk merawat kebas-kebas kaki dan jari.

CARA PENGGUNAAN

-1 pokok dibasuh bersih

-Direbus dengan air anggaran 1.5 liter sehingga mendidih

-Minum 1 cawan 2 kali sehari

-Ulang rebusan sehingga hilang warna

-Gantung dan jemur semula selepas guna

10- Kencing Manis - sanggul fatimah

WABAK MELIODOSIS ANCAMAN KENCING MANIS


Apakah Agen Penyebab dan Punca Jangkitan?

  • Penyakit melioidosis ialah sejenis penyakit jangkitan bakteria yang jarang belaku yang dikesan di kawasan beriklim tropika, terutamanya di Asia Tenggara, Australia Utara, Afrika Barat dan Amerika Selatan. Penyakit ini disebabkan oleh jangkitan sejenis bakteria Burkholderia pseudomallei yang berada di dalam  permukaan air dan tanah. Bakteria ini hidup melata di dalam tanah.
  • Manusia boleh dijangkiti penyakit ini apabila terdedah secara langsung kepada tanah dan sumber air yang tercemar dengan bakteria tersebut. Jangkitan sering berlaku terutamanya sewaktu monsoon atau musim hujan. Ini mungkin disebabkan air hujan akan membawa bakteria ini ke permukaan tanah. Cara jangkitan ialah melalui saluran pernafasan (inhalation of contaminated dust or water droplets), terminum air tercemar atau melalui luka di kulit.

Apakah Gejala Penyakit Ini?

  • Anggaran masa pengeraman (incubation period) iaitu tempuh dari masa terdedah sehingga timbul gejala adalah di antara 2 hingga 7 hari. Penyakit ini boleh menjangkiti sesiapa saja yang terdedah tetapi golongan yang lebih berisiko tinggi ialah mereka yang mengidap penyakit kronik seperti kencing manis, penyakit hati, sakit buah pinggang, thalassemia, kanser atau lain-lain keadaan daya tahan badan (imuniti) yang rendah.
  • Penyakit ini menunjukkan pelbagai gejala klinikal. Seseorang yang dijangkiti bakteria ini berkemungkinan: 
    • tidak menunjukkan apa-apa simptom (asymptomatic), atau
    • menunjukkan beberapa simptom dan gejala jangkitan seperti;
    • Tanda-tanda jangkitan setempat (acute or localized infection) – jangkitan melalui luka pada kulit selalunya menyebabkan ulser, bonjolan (nodul), atau bernanah pada kulit, demam dan sakit otot.
    • Tanda-tanda jangkitan paru-paru yang akut (acute pulmonary infection) – seperti; demam yang tinggi, batuk, sakit dada, sakit kepala, tiada selera makan dan bisa seluruh badan (general muscle soreness).
    • Tanda-tanda jangkitan salur darah yang akut (acute bloodstream infection) –  ianya biasa berlaku kepada pesakit yang mempunyai penyakit kronik (kencing manis dan kegagalan buah pinggang) seperti demam, sakit kepala, sesak nafas, sakit perut, sakit sendi dan otot, dan kecelaruan masa dan tempat (disorientation).
    • Tanda-tanda jangkitan menyeluruh (disseminated melioidosis) – melibatkan belakunya pernanahan pada pelbagai organ badan (hati, paru-paru, limpa, prostat, sendi, tulang dan otak), demam, kehilangan berat badan yang ketara, sakit perut, sakit dada, sakit otot, sakit  sendi, sakit kepala serta sawan. 

Bagaimana Jangkitan ini disahkan?

  • Jangkitan Melioidosis boleh disahkan melalui:
    • Penemuan bakteria Burkholderia pseudomallei melalui kultur sampel darah, air kencing, kahak, atau luka di kulit, atau nanah.
    • Penemuan antigen bakteria dalam ujian serologi darah.

Adakah Penyakit Ini Boleh Dirawat?

  • Penyakit ini boleh dirawat dengan menggunakan antibiotik tertentu. Rawatan awal dengan antibiotik adalah perlu bagi mengelakkan pesakit, terutama bagi mereka yang terdiri daripada golongan berisiko, mendapat jangkitan yang lebih teruk dan menggelakkan dari kematian.
  •  Buat masa ini tidak ada ubat yang boleh digunakan sebagai profilaksis, iaitu untuk menggelakkan dari mendapat jangkitan tersebut.

Apakah Langkah-langkah Pencegahan dan Kawalan Yang Boleh Diambil.

  • Buat masa ini tiada vaksin untuk pencegahan jangkitan melioidosis.
  •  Di antara langkah-langkah kawalan yang boleh diambil ialah:
    • Mengelak pendedahan kepada tanah dan sumber air yang tercemar terutamanya mereka yang mempunyai luka pada permukaan kulit dan mempunyai penyakit kronik penyakit seperti kencing manis dan sakit buah pinggang.  
    • Pengunaan kasut kalisair bagi mereka yang terlibat dengan kerja-kerja yang terdedah kepada sumber tercemar di tanah dan air. Jika terdapat sebarang luka pada anggota badan, cuci dan balut dengan sempurna.
    • Segera mendapatkan rawatan jika mempunyai tanda-tanda penyakit bagi mereka yang terdedah.