7 Makanan Mengawal Gula Penyebab Diabetes

makanan mengawal gula

Makanan mengawal gula Penyebab Kencing Manis Menurut penyelidikan, diet dan makanan yang sihat boleh membantu mengawal paras gula dalam darah.

Ok hari ini saya nak kongsikan 7 makanan yang boleh di amalkan dalam diet harian kita untuk mengawal gula dalam darah kita supaya tidak terjebak dengan masalah kencing manis.

.

1-Makanan Mengawal Gula -OATMEAL

makanan mengawal gula, oat lebih perlahan untuk dihadam berbanding karbohidrat diproses.

Oats makanan mengawal gula, kaya dengan serat larut, oat adalah lebih perlahan untuk dihadam berbanding karbohidrat diproses.

Dengan memakan oat anda akan melepaskan glukosa ke dalam aliran darah dengan lebih perlahan.

Dalam kajian pada tahun 2012 dari Universiti Karolinska Sweden, penyelidik mendapati bahawa dengan memakan empat hidangan bijirin setiap hari dapat mengurangkan risiko untuk terkena pre diabetes sebanyak 30 peratus.  

Penyelidikan lain menunjukkan bahawa jika anda makan bijirin penuh anda akan kurang menghadapi masalah keradangan.

Penyelidikan lain menunjukkan bahawa jika anda makan bijirin penuh anda akan kurang menghadapi masalah keradangan.

Secara tak langsung dapat mengurangkan kemungkinan masalah insuln, penyakit jantung, dan tekanan darah tinggi anda.   Strategi yang disokong sains ini boleh berfungsi untuk melawan masalah kencing manis.

2-CINNAMON (KAYU MANIS)

makanan mengawal gula, mengandungi sebatian hydroxychalcone, boleh merangsang reseptor insuln

Selain itu makanan mengawal gula juga terdiri daripada kayu manis, Kayu manis ini mengandungi sebatian yang dipanggil hydroxychalcone,


manakala hydroxychalcone boleh merangsang reseptor insuln pada sel-sel dan meningkatkan keupayaan tubuh anda untuk menyerap gula dalam darah.

Penyelidik dari University of California, Davis baru-baru ini mengkaji lapan kajian yang berbeza mengenai kayu manis dan melaporkan bahawa,

kira-kira setengah satu sudu teh sehari menurunkan kadar gula dalam darah dengan purata sembilan mata di kalangan orang yang menghidap diabetes.

Taburkan rempah wangi kayu manis ke atas oat atau tambah gulung kayu manis dengan secawan kopi mesti best.

3-GRAPE @ ANGGUR

makanan mengawal gula, buah-buahan, terutamanya anggur, blueberries, dan epal,

Buah-buahan juga adalah makanan mengawal gula, memakan lebih banyak buah-buahan, terutamanya buah anggur, blueberries, dan epal, dikatakan dapat menurunkan risiko diabetes jenis 2,

menurut kajian Harvard yang diterbitkan dalam Jurnal Perubatan British pada tahun 2013.

Orang yang makan sekurang-kurangnya dua hidangan setiap minggu dengan buah-buahan dapat mengurangkan risiko diabetes jenis 2 sebanyak 23 peratus,

berbanding orang yang makan kurang daripada satu hidangan buah-buahan sebulan.

Makan buah-buahan antara kunci yang patut diamalkan,

walaupun para penyelidik mendapati bahawa minum jus buah-buahan dapat meningkatkan risiko diabetes sebanyak 21 peratus.

4-OLIVE OIL @ MINYAK ZAITUN

makanan mengawal gula, Minyak zaitun kaya lemak tanpa monounsaturated (MUFAs),

Minyak zaitun ini kaya dengan lemak tanpa monounsaturated (MUFAs), yang boleh meningkatkan kepekaan insuln.

Satu kajian di Sepanyol mendapati bahawa orang yang makan banyak lemak baik pada waktu pagi mempunyai sensitiviti insulin yang lebih baik sepanjang hari,

berbanding mereka yang makan pagi kaya dengan lemak degil atau karbohidrat.

MUFA juga boleh membantu mengurangkan lemak perut, yang boleh menyumbang kepada keradangan dan meningkatkan risiko diabetes jenis 2.

5-BEANS @ KACANG

makanan mengawal gula, kekacang antara pukulan kuat untuk pesakit diabetes.

kekacang kecil ini antara pukulan kuat untuk pesakit kencing manis,

dengan kombinasi pemakanan karbohidrat berkualiti tinggi, protein tanpa lemak, dan serat larut yang membantu menstabilkan tahap gula dalam darah.

Kajian Archives of Internal Medicine mendapati bahawa pesakit diabetes jenis 2 yang makan lebih banyak kekacang telah meningkatkan kawalan gula dalam darah dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

Ini adalah superfood lain yang bagus untuk pesakit kencing manis.

6-TELUR

pakar menghadkan kuning telur kepada tiga kali seminggu -makanan mengawal gula

Telur menyediakan dos besar protein satiating (6 gram per keseluruhan telur) ia adalah pilihan yang sihat berbanding dengan banyak daging.  

Bagi pesakit diabetes, pakar pemakanan mengesyorkan menghadkan kuning telur kepada kira-kira tiga kali seminggu, tetapi anda boleh mengambil telur putih lebih kerap.

Satu putih telur besar mempunyai kira-kira 16 kalori dan 4 gram protein,

nota pakar pemakanan Joy Bauer, RD berkata di laman web beliau,   “telur adalah makanan sempurna untuk kawalan gula dalam darah, apatah lagi berat badan atau penyelenggaraan.”

7-TENUSU

makanan mengawal gula, Kalsium, dalam tenusu menjadikan badan lebih sensitif insuln

Kalsium, magnesium, dan vitamin D dalam susu, keju, dan yogurt menjadikan badan anda lebih sensitif terhadap insuln,

menurut Diet Diabetes 2-hari. Malah, para penyelidik Sekolah Perubatan Harvard mendapati bahawa setiap pengambilan tenusu secara harian dapat mengurangkan risiko rintangan insuln lebih daripada 20 peratus.

Penyelidikan Perancis juga mendapati bahawa orang yang mengambil dua hidangan tenusu setiap hari adalah kira-kira 26 peratus kurang berkemungkinan untuk mengalami masalah gula dalam darah yang tinggi.

KESIMPULAN

Kita haruslah sentiasa peka terhadap pemakanan harian kita dalam mengawal gula dalam darah supaya tidak terjebak ke dalam masalah kencing manis.

15 PUNCA KENCING MANIS UTAMA

15 punca kencing manis - main

Didapati 15 punca kencing manis yang utama biasa di alami oleh masyarakat Malaysia, terdapat juga sebahagian daripada penduduk Malaysia mungki ada yang tidak tahu atau kurang pendedahan sebab Punca kencing manis yang dihidapi.

biasa di alami oleh masyarakat Malaysia, terdapat juga sebahagian daripada penduduk Malaysia mungki ada yang tidak tahu atau kurang pendedahan sebab Punca kencing manis yang dihidapi.

Ada dikalangan mereka yang terlepas pandang menyebabkan lambat bertindak sehingga menyebabkan mendatangkan mudharat kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara.

1- Pengambilan gula dan makanan/minuman bergula yang tinggi

punca kencing manis,madu, raisin, gula-gula, pastri, pisang, kurma dan anggur merah.

Memang tidak dapat dinafikan pengambilan gula boleh menyebabkan penyakit diabetes. Namun begitu, ia tidak semestinya gula semata-mata. Ia juga termasuk madu, raisin, gula-gula, pastri, pisang, kurma dan anggur merah iaitu makanan yang mempunyai glisemik indeks yang tinggi.

Semua makanan ini mengandungi gula yang dibebaskan dengan cepat di dalam darah. Ia dipanggil “fast-releasing”.

Kebanyakkan minuman di pasaraya telah dimaniskan dengan menggunakan glukosa atau sirap jagung yang mempunyai fruktosa yang tinggi. Bukan lansung tak boleh ambil semua makanan ini, cuma jumlahnya perlu dipantau.

Kebanyakkan minuman di pasaraya telah dimaniskan dengan menggunakan glukosa atau sirap jagung yang mempunyai fruktosa yang tinggi. Bukan lansung tak boleh ambil semua makanan ini, cuma jumlahnya perlu dipantau.

2- Pengambilan “refined carbs” yang banyak

punca kencing manis, pengambilan gula dan makanan/minuman bergula yang tinggi

Ini termasuk pengambilan roti, cereal, pastri, pasta dan beras putih yang banyak. Proses untuk mendapatkan “Refined carbs” telah mengurangkan mineral seperti kromium.

3- Tekanan yang kronik dan masa tidur yang tidak cukup

punca kencing manis, kerana Tekanan yang kronik tak cukup tidur

Apabila kita tertekan atau stress, ia akan meningkatkan kortisol. Hal ini menyebabkan insulin tidak dapat digunakan di dalam badan.

4- Peningkatan saiz di bahagian tengah tubuh (pinggang dan perut)

punca kencing manis, Peningkatan saiz di bahagian tengah tubuh badan

Gula yang berlebihan dalam darah “dibuang” oleh insulin ke dalam hati, yang kemudian bertukar menjadi lemak. Lemak-lemak ini mudah disimpan di sekitar pertengahan. Jika anda dapati lilitan saiz pinggang anda semakin bertambah, ia menunjukkan petanda yang buruk.

5- Merokok

punca kencing manis, merokok yang memudaratkan melebihi dos sehingga mengganggu kesihatan.

Orang yang merokok juga berisiko untuk mendapat diabetes

6- Tidak mengambil sayur dan buah yang mencukupi

punca kencing manis, Tidak mengambil sayur dan buah yang mencukupi

Individu yang kurang mengambil sayur dan buah berisiko untuk dapat kencing manis.


7- Tidak mengambil supplemen

punca kencing manis,  kekurangan bahan mineral yang diambil setiap hari


Ramai yang menyangka pengambilan supplemen adalah membazir. Namun dalam buku Say No To Diabetes, mengatakan mengambilan supplemen mampu mengurangkan risiko kencing manis.

8- Pengambilan ubat-ubatan

punca kencing manis,  pengambilan ubatan  boleh meningkatkan risiko kencing manis

Ramai yang tidak sedar, pengambilan ubatan-ubatan sebenarnya boleh meningkatkan risiko kencing manis. Ini termasuk “corticosteroid drugs”. Ubatan “Corticosteriod” biasanya untuk mengurangkan keradangan kerana ia berfungsi untuk mengurangkan bengkak pada laluan udara di paru-paru. Ubat ini selalunya diberi kepada pesakit asma dan arthritis.

Pengambilan dalam tempoh yang panjang boleh menggangu keseimbangan hormon dan kortisol iaitu sejenis hormon adrenal yang mempunyai kaitan dengan kawalan gula dalam darah. Thiazide diuretic yang digunakan untuk tekanan darah tinggi juga meningkatkan risiko untuk dapat kencing manis

9- Sejarah keluarga

punca kencing manis,  ahli keluarga anda mempunyai sejarah kencing manis

Jika ahli keluarga anda mempunyai sejarah kencing manis, risiko anda untuk mempunyai kencing manis adalah tinggi. Jika ibu anda mempunyai diabetes type 2, anda mempunyai 40 % peluang untuk mempunyai kencing manis dan jika kedua-dua orang tua anda mempunyai diabetes, risiko anda adalah 80 %.

Namun begitu penyakit kencing manis ini boleh berbalik, Maksudnya, boleh kembali normal semula.

10- Umur / Lanjut Usia

punca kencing manis,

Tidak dapat dinafi, semakin usia meningkat, semakin tinggi risiko untuk mendapat kencing manis. Namun, bukanlah kerana usia, anda mendapat kencing manis. Ini kerana orang muda pun ada yang dapat kencing manis.

11- Kerintangan insulin

Selain dari itu punca kencing manis yang dihadapi oleh rakyat Malaysia ialah, rintangan Insulin terjadi apabila struktur membran sel yang telah dirosakkan dan ini menyebabkan reseptor atau penerima insulin menjadi kurang sensitif terhadap insulin. Insulin tidak boleh merangsangkan pembukaan Laluan Glukosa lagi.

Glukosa yang tidak dapat masuk ke dalam sel untuk digunakan akan dilantun balik ke dalam saluran darah dan menyebabkan kepekatan gula dalam darah meningkat dan akhirnya menyebabkan kencing Manis.

Kesan dari rintangan insulin boleh menyumbang kepada “sindrom metabolik”. Sindrom metabolik ini adalah satu kluster yang hadir bersama dan meningkatkan risiko kencing manis juga masalah

Glukosa yang tidak dapat  masuk ke dalam sel untuk digunakan akan dilantun balik ke dalam saluran darah dan menyebabkan kepekatan gula dalam darah meningkat dan akhirnya menyebabkan kencing Manis. Kesan dari rintangan insulin boleh menyumbang kepada “sindrom metabolik”.

Sindrom metabolik ini adalah satu kluster yang hadir bersama dan meningkatkan risiko kencing manis juga masalah jantung dan strok.

12- Sejarah kelahiran besar (kelahiran obesiti).

kelahiran besar melebihi 4kg atau lebih juga dikenali kelahiran obesiity.

Sejarah kelahiran bayi besar, melebihi 4 kg ataupun lebih dan bayi ibu yang menghidap diabetes semasa hamil adalah lebih cenderung untuk menghidap diabetes (dan obesiti dan penyakit jantung) semasa dewasa berbanding kanak-kanak yang ibu mereka tidak mempunyai diabetes .

13- Tidak mengambil ikan dalam pemakanan

punca kencing manis,  minyak ikan boleh mebantu untuk melindungi kita.

Pengambilan ikan yang kurang menyebabkan kurang Omega 3 dalam tubuh. Ini kerana minyak ikan boleh mebantu untuk melindungi kita dari kencing manis.

14- Tidak beraktivivti

punca kencing manis,  tidak buat senaman berisiko dapat berat berlebihan.


Individu yang tidak aktif, tidak buat senaman berisiko untuk dapat berat berlebihan dan kencing manis.

15- Tumor Glucagonoma

punca kencing manis, Tumor sel alfa biasanya dikaitkan dengan sindrom glukagonomia

Adalah tumor terpencil dari sel alfa pankreas yang mengakibatkan pengeluaran berlebihan hormon glukagon. Tumor sel alfa biasanya dikaitkan dengan sindrom glukagonomia, walaupun terdapat gejala yang sama dalam kes-kes sindrom pseudoglucagonoma pada ketidakwujudan tumor glukagon-terlindung.

16- Jantung dan Strok

punca kencing manis,  Jantung dan strok


Kesimpulannya, hidup dengan cara hidup yang sihat. Life is too short to waste time in this suffer disease.


RAWATAN UBATAN

1- Ubat Doktor

2- Insulin.

3- Alternatif produk merawat kencing manis: Herbadiabetis.

Kesimpulannya, hidup dengan cara hidup yang sihat. Life is too short to waste time in this suffer disease. seseorang itu hendaklah memerhatikan perubahan pada tubuh badan mereka. Sekiranya, ada tanda-tanda penyakit kencing manis ini pada diri maka segeralah mendapatkan khidmat nasihat daripada doktor.

Lebih daripada itu, kawallah pemakanan anda. Jaga pengambilan gula dalam makanan dari hari ini untuk mengelakkan diri menjadi mangsa penyakit kencing manis ini. Jika boleh, amalkan diet kencing manis atau dapatkan nasihat doktor.

7 Perkara Mengapa Anda Rasa Kebas - Kebas Kaki.

Anemia

Assalammualaikum gais selamat beristirehat korang, korang atau mak ayahh korang ada rasa kebas - kebas kaki?

Rasa kebas boleh berlaku pada mana-mana bahagian badan dan cirinya bergantung kepada jenis dan lokasi saraf yang terlibat. Rasa kebas lebih kerap dirasai pada hujung jari, tangan, tapak kaki, lengan atas dan kaki (kebas kaki).

PENGENALAN KEBAS-KEBAS

Untuk makluman gais, kebas adalah keadaan di mana seseorang mengalami kekurangan deria rasa kulit (sensation). Keadaan ini kebiasaannya berlaku disebabkan oleh irritasi saraf atau saraf periperi terhimpit.

Gais, ramai pasti pernah rasa kebas-kebas, kebas-kebas kaki, tegangan dan semut-semut di bahagian kaki. Situasi ini mungkin kerap berlaku jika korang duduk pada posisi salah atau berdiri terlalu lama (berkawad).

Namun kadangkala rasa kebas-kebas di kaki mungkin disebabkan isu kesihatan yang lebih serius.

Dr Anthony Geraci, pengarah Pusat Neuromuscular di Inistitut Kesihatan Sains-neuro di Manhasset, New York, berkongsi bersama laman sesawang Health.com, "Jika seseorang mengalami rasa kebas-kebas dan semut-semut lebih dari seminggu dan melibatkan lebih dari satu tubuh badan, ia mungkin membayangkan sesuatu (yang lebih serius)."

PUNCA KEBAS-KEBAS KAKI

Ini antara perkara yang boleh mengakibatkan kebas-kebas dan semut-semut di kaki:

1- SARAF TERHIMPIT (PINCHED NERVE)

kebas kaki, saraf terhimpit (pinched nerve) - urat saraf boleh terhimpit oleh otot, tendon, tisu dan tulang
saraf terhimpit (pinched nerve)

Menurut laman sesawang Health.com, urat saraf boleh terhimpit oleh otot, tendon, tisu dan tulang yang berdekatan dan mengakibatkan pelbagai rasa.

Ini antara sebab paling lazim bagi rasa kebas - kebas di kaki. Ia boleh disebabkan pelbagai perkara, termasuk kecederaan.

Selain rasa kebas-kebas atau semut-semut, urat saraf yang terhimpit juga boleh mengakibatkan rasa sakit.

Namun, kondisi ini lazimnya boleh dirawat dengan agak mudah, seperti membetulkan postur badan dan menguatkan otot-otot berkenaan.

Namun bagi sesetengah kes, menurut Dr. Geraci, ubat pelali atau pembedahan juga diperlukan.

2- HERNIA CAKERA TULANG BELAKANG

kebas kaki, hernia cakera tulang belakang
Hernia cakera tulang belakang

Tulang belakang manusia disambung dengan cakera pepejal. Apabila cakera ini teranjak, ia boleh mengakibatkan hernia pada tulang belakang, 'slip disk' atau cakera teranjak.

Keadaan ini boleh disebabkan oleh badan yang bongkok terlalu banyak atau mengangkat berat dengan posisi yang salah.

Akibatnya, urat saraf akan terhimpit dan menyebabkan rasa kebas-kebas dan semut-semut pada bahagian badan dan kebas kaki.

Seperti kondisi pertama, cakera yang teranjak ini juga boleh dirawat dengan riadah, ubat tahan sakit atau pembedahan pada sesetengah kes.

3- KENCING MANIS (DIABETIS)

kebas kaki,
Diabetes

Apabila tahap gula dalam darah tidak terkawal pada jangka waktu tertentu di kalangan penghidap penyakit kencing manis, gula berlebihan tidak ditukarkan kepada tenaga atau lemak boleh terkumpul dan merosakkan saraf yang menyampaikan mesej reflaks dari otak dan tulang belakang ke bahagian badan yang lain, termasuk kaki.

Apabila saraf rosak kebas - kebas kaki berpotensi berlaku.

Seseorang boleh mengelakkan kerosakan saraf ini dengan menjaga tahap kencing manis, dengan cara mengawal diet pemakanan yang sihat, mendapatkan nasihat doktor untuk pengmabilan ubat-ubatan dan juga riadah.

Apabila saraf sudah rosak, ia tidak boleh dirawat; hanya simptomnya yang boleh ditangani.

4- ANGIN AHMAR (STROK)

Tambah laman sesawang Health.com, jika korangberusia muda, rasa kebas-kebas di kaki jarang disebabkan angin ahmar, kerana ia lebih kerap berlaku pada warga emas berusia lebih 60 tahun. Namun berwaspadalah, kerana malang tidak berbau.

4- Kencing Manis - angin ahmar (strok)
Angin ahmar (strok)

Tidak kira usia, inilah antara simptom angin ahmar (strok): percakapan kurang jelas, rasa kebas-kebas dan kelemahan atau tidak boleh bergerak pada kebas-kebas bahagian badan. Simptom-simptomnya akan datang secara tiba-tiba dan lebih kerap berlaku pada individu berisiko tinggi, seperti yang menghidapi penyakit darah tinggi, perokok dan pesakit kencing manis.

Ubat boleh mengelakkan kerosakan yang kekal, tapi perlu diambil secepat mungkin. Penting untuk mendapat bantuan serta-merta apabila terdapat simptom angin ahmar.

Angin ahmar juga menyumbang kepada kebas kaki.

5- PENYAKIT ATERI PERIFERAL (PAD)

5- Kencing Manis -penyakit ateri periferal
Penyakit ateri periferal

Penyakit arteri periferal (PAD) berlaku apabila arteri tersekat dan menghalang aliran darah ke tangan dan kaki. Selain mengakibatkan rasa kebas-kebas dan semut-semut, PAD juga mengakibatkan rasa sakit ketika berjalan.

PAD selalunya menandakan terdapat pengumpulan lemak dalam arteri, yang boleh mengakibatkan serangan jantung atau angin ahmar pada masa depan.

6- KEKURANGAN MINERAL DALAM BADAN

6- Kencing Manis - kekurangan mineral

Tubuh kekurangan vitamin. Vitamin E, B1, B6 dan B12 dan niasin sangat penting untuk fungsi saraf yang sihat.

Kekurangan mineral menjadi penyebab kepada masalah saraf ni, jadi jangan abaikan pengambilan vitamin & mineral penting untuk kesihatan saraf, takkan nak tunggu sampai dah terlantar baru nak tercari-cari penawar, macam dah terlambat jer nanti kan?

7- ANEMIA (KEKURANGAN DARAH)

Anemia

Ramai dikelangan wanita (ibu-ibu yang hamil) mengalami anemia ini kerana berpunca daripada kehamilan memerlukan lebih banyak darah untuk menyokong pertumbuhan bayi, penghasilan darah haid berlebihan menyebabkan kehilangan darah dan ketumbuhan seperti fibroid dalam rahim.

"Institut Jantung, Paru-paru dan Darah Negara" menganggarkan dua puluh peratus wanita mengalami kekurangan zat besi anemia.

SIMPTOM KEBAS-KEBAS

Berikut pula adalah simptom jika korang sering atau kerap rasa kebas pada kaki atau tangan:

  1. Kebas Tangan – Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
  2. Kebas tangan kiri dan lengan – Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
  3. Kebas kaki – Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
  4. Sakit tapak kaki – Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
  5. Sakit tumit kaki – Menunjukkan kelemahan fungsi alat sulit.
  6. Rasa panas di tapak kaki – Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

DIAGNOS KEBAS-KEBAS

Setiap individu kadang-kadang mengalami kekebasan, sakit yang menyucuk atau rasa seperti terbakar. korang mungkin merasanya apabila berdiri atau duduk pada satu-satu posisi untuk tempoh yang lama. Biasanya ia hilang begitu sahaja.

Doktor akan meminta sejarah perubatan lengkap, jadi pastikan anda beritahu tentang:

Semua simptom, walaupun yang tiada kaitan dengan apa-apa penyakit yang pernah dirawat sebelum ini, dengan apa-apa kecederaan, dengan apa-apa jang korangn, dengan apa-apa vaksin (terutama untuk flu)dan apa saja ubatan / suplemen yang anda sedang / pernah ambil.

Macam mana cara untuk merawat kebas kaki dan tangan ni? Ada orang akan guna ubat-ubatan tapi kadang-kadang masih tak berkesan. Ada satu lagi cara lain iaitu dengan mengamalkan pengambilan suplemen sebagai ganti kepada ubat-ubatan biasa untuk merawat masalah kebas.

Tapi sebenarnya suplemen ni bukanlah untuk merawat. ia lebih kepada membantu memberi nutrisi secukupnya kepada badan korang supaya badan korang dapat berada pada tahap optima. Bila badan korang cukup nutrisi, maka automatik korang akan sihat. bila korang sihat, of course la korang akan bebas daripada sebarang jenis masalah / penyakit.

RAWATAN TRADISIONAL

8- Kencing Manis - pokok genggam
pokok genggam

Pokok Genggam Fatimah atau nama saintifiknya, Selaginella lepidophylla adalah tumbuhan herba gurun dalam keluarga spikemoss. terkenal kerana keupayaannya hidup meskipun dalam cuaca panas dan kekeringan.

Dalam perubatan tradisional, mempunyai pelbagai khasiat untuk merawat kebas-kebas kaki dan jari.

CARA PENGGUNAAN

-1 pokok dibasuh bersih

-Direbus dengan air anggaran 1.5 liter sehingga mendidih

-Minum 1 cawan 2 kali sehari

-Ulang rebusan sehingga hilang warna

-Gantung dan jemur semula selepas guna

10- Kencing Manis - sanggul fatimah

Tips: 7 Bahan Pengganti Gula Untuk Diabetes, 4,5,6 Memang Rare.

Assalammualaikum semua, Hai gais, Selamat pagi korang, rupa-rupanya terdapat banyak bahan pengganti gula untuk diabetes.

Di Asia gula pasir biasanya dibuat dari tumbuhan tebu adalah jenis pemanis yang paling banyak digunakan. Hampir setiap hari korang mengambil gula, baik dalam campuran masakan, minuman, dan pencuci mulut.

.
.

Tetapi seharusnya, korang perlu memberi perhatian kepada jumlah penggunaan. Kerana gula sangat cepat diserap oleh tubuh dan meningkatkan kadar glukosa dalam darah.

.
.

Untuk mengelakkan risiko pengambilan glukosa berlebihan, gais boleh menggantikan gula dengan pemanis lain yang mempunyai indeks glisemik yang lebih rendah. Indeks glisemik adalah skala mengukur seberapa cepat karbohidrat yang digunakan meningkatkan glukosa darah.

.
.

Skala adalah 1-100. Jadi, makanan yang indeksnya masih di bawah 55 dianggap tidak mempengaruhi gula darah dan pengeluaran insulin dalam badan. Nah, ini adalah 7 pemanis untuk menggantikan gula yang boleh korang gunakan.

.
.

1- Daun Stevia

gula untuk diabetes, stevia banyak diamalkan ramai oleh masyarakat malaysia.

.
.

Stevia adalah tumbuhan yang tumbuh di negara-negara tropika, salah satunya adalah Malaysia. Walau begitu, tidak ramai yang biasa dengan daun ini, kerana stevia adalah pengganti baru untuk pemanis.

.
.

Kelebihan pemanis stevia bebas daripada kalori dan gula, menjadikannya selamat untuk pesakit kencing manis. korang yang ingin mengurangkan penggunaan gula atau sedang menjalani diet juga boleh menggunakan tumbuhan ini. Kini terdapat serbuk seperti serbuk stevia.

.
.

2. Sirap Jagung

gula untuk diabetes, sirap jagung biasanya digunakan di negara barat, namun rakyat malaysia boleh amalkanya.

.
.

Sirap jagung tinggi fruktosa ini digunakan secara meluas sebagai pemanis buatan dalam makanan olahan atau minuman botol. Ia mengandungi banyak glukosa. Sesetengah glukosa boleh ditukar dengan bantuan enzim untuk membentuk fruktosa.

.
.

Walaupun ia boleh menjadi pengganti gula untuk diabetes, penggunaan berlebihan sirap jagung juga tidak digalakkan. Penyelidikan menunjukkan bahawa penggunaan sirap jagung fruktosa tinggi dikaitkan dengan obesiti dan masalah kesihatan lain, seperti penyakit jantung dan diabetes.

.
.

3- Madu

gula untuk diabetes, dihasilkan dari ekstrak bunga dikumpulkan oleh lebah,

Madu dihasilkan dari ekstrak bunga yang dikumpulkan oleh lebah, ekstrak itu ditukar menjadi sirup sebagai bahan makanan untuk koloni lebah. Rasa manis menjadikan madu sering digunakan sebagai pengganti gula untuk diabetes.

.
.

Sebenarnya, jumlah kalori dalam madu lebih tinggi daripada gula. Perbezaannya, madu tidak meningkatkan gula darah dalam masa yang cepat. Kelebihan lain adalah kandungan vitamin B dan C yang baik untuk imuniti, dan kalium untuk melegakan sakit tekak.

.
.

4- Sirap maple

.
.

gula untuk diabetes, Satu sirap maple mengandungi kalori dan  karbohidrat.

Sirap ini adalah ekstrak sap kayu maple. Satu sudu sirap maple tulen mengandungi 52 kalori dan 13.5 gram karbohidrat. Sekitar 12.4 gram kandungan karbohidrat adalah sukrosa.

.
.

gula untuk diabetes, Satu sirap maple mengandungi kalori dan  karbohidrat.

Jumlah sukrosa ini lebih rendah daripada madu. Di samping itu, sirap maple juga mengandungi zink, magnesium, dan besi yang baik untuk penentangan tubuh.

.
.

.
.

5- Agave Nectar

.
.

gula untuk diabetes, Nektar Agave mempunyai banyak kelebihan berbanding gula.

Nektar Agave mempunyai banyak kelebihan berbanding gula. Antaranya ialah indeks glisemik yang rendah dan boleh mengurangkan kepekaan insulin (jangan meningkatkan gula darah dengan cepat). Kerana, madu agave lebih banyak kandungan fruktosa daripada gula.

.
.

Proses menjadikan madu agave lebih lama. Sirap ini dihasilkan dari tumbuhan yang sama dengan tequila, maka ia mesti melalui satu siri proses supaya karbohidrat dapat dipecah menjadi gula. Jumlah kalori hampir sama dengan madu, perbezaan antara nektar agave tidak mengandungi antioksid.

.
.

6- Sirap Beras Rendah Kalori

.
.

gula untuk diabetes, Sirap beras merah sesuai  yang mencari gula alternatif,

Sirap beras merah sesuai untuk korang yang mencari gula alternatif gula untuk diabetes, kerana ia adalah rendah kalori. Rasanya seperti karamel dan butchercotch. Satu sudu sirap beras coklat mengandungi hanya 13 kalori. Selain rendah kalori, sirap ini mempunyai bahan-bahan lain seperti magnesium, zink, dan vitamin.

.
.

7- Gula Melaka

.
.

gula untuk diabetes, Kandungan karbohidrat dan kalori adalah seperti gula.

Kandungan karbohidrat dan kalori gula Melaka adalah seperti gula. Dalam setiap sudu teh, gula aren dan gula putih mengandungi
16 kalori. Tetapi kadar kejayaan hanya 70-79 peratus, jauh lebih rendah daripada gula putih, iaitu 99-100 peratus.

.
.

Walaupun pengganti gula untuk diabetes, pemanis semulajadi tidak semestinya lebih sihat jika digunakan lebih banyak. Malah, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam kandungan vitamin dan mineral antara gula tebu dan pemanis semulajadi yang lain.

.
.

Apabila dicerna dalam badan, kedua-duanya akan menjadi glukosa dan fruktosa. Jadi pengambilannya mesti tetap diatur, ya!

Ada yang nak pecah kepala sebab terlalu sangat saintifiknya?
diharap korang semua dapat sesuatu dari artikal ini,

Nak tak lagi encik Aiyeam kongsikan lagi artikel yang menarik, jika nak, sila komen 'Saya Nak'.

KINI DIBONGKARKAN: 13 PUNCA KENCING MANIS YANG RAMAI TAK TAHU

Diambil daripada “Say No To Diabetes – by Patrick Halford”

Kita sering berpendapat punca utama kencing manis adalah disebabkan berat badan berlebihan atau faktor keturunan. Sebenarnya, terdapat 13 punca utama penyakit kencing manis yang menyebabkan ia semakin menular. Teruskan membaca kerana mungkin anda telah mengamalkan salah satu faktor yang boleh menyebabkan kencing manis.

13 Punca Utama Anda Boleh Dapat Kencing Manis

1.Pengambilan gula dan makanan/minuman bergula yang tinggi

Memang tidak dapat dinafi pengambilan gula boleh menyebabkan penyakit diabetes. Namun begitu, ia tidak semestinya gula semata-mata. Ia juga termasuk madu, raisin, gula-gula, pastri, pisang, kurma dan anggur merah iaitu makanan yang mempunyai glisemik indeks yang tinggi. Semua makanan ini mengandungi gula yang dibebaskan dengan cepat di dalam darah. Ia dipanggil “fast-releasing”. Kebanyakkan minuman di pasaraya telah dimaniskan dengan menggunakan glukosa atau sirap jagung yang mempunyai fruktosa yang tinggi. Bukan lansung tak boleh ambil semua makanan ini, cuma jumlahnya perlu dipantau.

2. Pengambilan “refined carbs” yang banyak

Ini termasuk pengambilan roti, cereal, pastri, pasta dan beras putih yang banyak. Proses untuk mendapatkan “Refined carbs” telah mengurangkan mineral seperti kromium.

3. Tidak beraktivivti

Individu yang tidak aktif, tidak buat senaman berisiko untuk dapat berat berlebihan dan kencing manis.

4. Tekanan yang kronik dan masa tidur yang tidak cukup

Apabila kita tertekan atau stress, ia akan meningkatkan kortisol. Hal ini menyebabkan insulin tidak dapat
digunakan di dalam badan.

5. Peningkatan saiz di bahagian tengah tubuh (pinggan dan perut)

Gula yang berlebihan dalam darah “dibuang” oleh insulin ke dalam hati, yang kemudian bertukar menjadi lemak. Lemak-lemak ini mudah disimpan di sekitar pertengahan. Jika anda dapati lilitan saiz pinggan anda semakin bertambah, ia menunjukkan petanda yang buruk.

6. Merokok

Orang yang merokok juga berisiko untuk mendapat diabetes

7. Tidak mengambil sayur dan buah yang mencukupi

Individu yang kurang mengambil sayur dan buah berisiko untuk dapat kencing manis.

8. Tidak mengambil ikan dalam pemakanan

Pengambilan ikan yang kurang menyebabkan kurang Omega 3 dalam tubuh. Ini kerana minyak ikan boleh mebantu untuk melindungi kita dari kencing manis

9. Tidak mengambil supplemen

Ramai yang menyangka pengambilan supplemen adalah membazir. Namun dalam buku Say No To kencing manis, mengatakan mengambilan supplemen mampu mengurangkan risiko kencing manis.

10. Pengambilan ubat-ubatan

Ramai yang tidak sedar, pengambilan ubatan-ubatan sebenarnya boleh meningkatkan risiko kencing manis. Ini termasuk “corticosteroid drugs”. Ubatan “Corticosteriod” biasanya untuk mengurangkan keradangan kerana ia berfungsi untuk mengurangkan bengkak pada laluan udara di paru-paru. Ubat ini selalunya diberi kepada pesakit asma dan arthritis. Pengambilan dalam tempoh yang panjang boleh menggangu keseimbangan hormon dan kortisol iaitu sejenis hormon adrenal yang mempunyai kaitan dengan kawalan gula dalam darah. Thiazide diuretic yang digunakan untuk tekanan darah tinggi juga meningkatkan risiko untuk dapat kencing manis.

11. Sejarah keluarga

Jika ahli keluarga anda mempunyai sejarah kencing manis, risiko anda untuk mempunyai kencing manis adalah tinggi. Jika ibu anda mempunyai diabetes type 2, anda mempunyai 40 % peluang untuk mempunyai kencing manis dan jika kedua-dua orang tua anda mempunyai diabetes, risiko anda adalah 80 %. Namun begitu penyakit kencing manis ini boleh berbalik, Maksudnya, boleh kembali normal semula

12. Umur

Tidak dapat dinafi, semakin usia meningkat, semakin tinggi risiko untuk mendapat kencing manis. Namun, bukanlah kerana usia, anda mendapat kencing manis. Ini kerana orang muda pun ada yang dapat kencing manis.

13. Kerintangan insulin

Rintangan Insulin terjadi apabila struktur membran sel yang telah dirosakkan dan ini menyebabkan resepto insulin menjadi kurang sensitif terhadap insulin. Insulin tidak boleh merangsangkan pembukaan Laluan Glukosa lagi. Glukosa yang tidak dapat masuk ke dalam sel untuk digunakan akan dilantun balik ke dalam saluran darah dan menyebabkan kepekatan gula dalam darah meningkat dan akhirnya menyebabkan kencing Manis. Kesan dari rintangan insulin boleh menyumbang kepada “sindrom metabolik”. Sindrom metabolik ini adalah satu kluster yang hadir bersama dan meningkatkan risiko kencing manis juga masalah jantung dan strok.

Kesimpulannya, hidup dengan cara hidup yang sihat. “Life is too short to waste time in this suffer disease".

7 Petua Tradisional Merawat Diabetes

Selain mengamalkan perubatan moden untuk merawat diabetes, penghidap juga boleh memilih alternatif tradisional merawat diabetes.

Diabetes? Apa itu sebenarnya Diabetes ? Diabetes merupakan satu keadaan apabila paras glukos sangat tinggi dalam darah yang berpunca daripada kekurangan daya keberkesanan insulin yang dihasilkan oleh organ pankreas.

Insulin mengawal keseimbangan glukos dalam badan dengan membantu pergerakan glukos dari salur darah dalam sel badan.

Sekiranya anda mengalami penyakit kencing manis, glukos dalam darah tidak dapat memasuki sel-sel berkaitan,

ia akan terkumpul dalam darah dan menyebabkan paras glukos yang tinggi.

Ia merupakan antara penyakit yang popular dalam kalangan rakyat Malaysia sejak dulu lagi. Kenapa agaknya ya?

Diabetes sering dikatakan berpunca daripada pemakanan yang tidak seimbang dan ada juga mengaitkan dengan faktor genetik dimana orang menggelarkan ia sebagai penyakit keturunan.

Ia kan berjangkit dari generasi ke generasi, namun, hakikatnya gaya hidup dan apa yang diamalkan dalam pemakanan harian yang menentukan individu itu akan terdedah atau tidak dengan risiko mendapat serangan kencing manis.

Merawat kencing manis boleh menggunakkan pelbagai alternatif sama ada secara moden mahupun tradisional.

Disini kami menyediakan 6 petua tradisional dalam merawar kencing manis dengan menggunakan bahan semula jadi dan mudah didapti disekeliling dengan hanya menanamnya sendiri.

Khasiat yang ada pada semua bahan ini tidak dinafikan lagi dan ia telahpun diamalkan sejak dahulu lagi dalam usaha mencegah dan merawat segala jenis penyakit yang ada.

Petua merawat kencing manis in menggunakan buah peria katak, ginseng, pokok lidah buaya (aloe vera), kulit kayu manis dan halia serta kacang bendi.

Berikut adalah sedikit info berkaitan dengan petua yang boleh diamalkan dalam tujuan merawat kencing manis dan boleh dilakukan sendiri oleh pesakit hanya dirumah dengan menggunakan bahan yang murah dan seang diperolehi.

1.Peria katak

tradisioanal merawat diabetes

Penerangan Khasiat

Peria katak sering dijadikan bahan dalam masakan terutamanya masyarakat Melayu, adakala ianya dijadikan ubat dan herba untuk merawat pelbagai penyakit termasuklah diabetes.

Buah ini mengandungi tiga zat aktif bersifat anti-diabetes termasuklah charatin telah disahkan mempunyai kesan merendahkan kadar glukos dalam darah, vicine dan sebatian insulin yang dikenali sebagai Polipeptida-P.

Peria juga mengandungi lektin yang menurunkan kemampuan glukos dalam darah yang bertindak balas dengan tisu utama dan menghilangkan selera makan individu.

Lektin ini menjadi punca utama kepada perkembangan hipoglikemik. Salah satu cara yang boleh diamalkan dengan penggunaan peria katak dalam merawat diabetes ialah membuat jus peria katak bersama epal hijau.

Penyediaan jus ini bermanfaat kepada pesakit untuk menurunkan bacaan gula dalam darah. Ia bagi memastikan kadar gula dalam paras normal dan terkawal. Rasa pahit yang ada pada buah peria menjadi penawar terbaik kepada sebarang penyakit.

Aturan Resepi

Resepi untuk menghasilkan jus ini sungguh mudah dengan menyediakan sebiji peria katak, sebiji epal hijau dan 4 cawan air kosong.

Cara penyediaannya ialah anda hanya perlu potong halus peria dan buah epal dipotong lalu dibuang bijinya.

Kisarkan kedua-dua bahan bersama air kosong sehingga hancur.

Sebelum minum jus ini, tapis dahulu bagi membuang hampas buah-buah tersebut.

Diingatkan jangan mencampurkan gula kerana hilang khasiat peria tersebut dan kadar gula tidak dapat dikawal dengan baik.

Selain dari mencampurkan dengan epal hijau, ada juga variasi resepi dimana mencampurkan peria katak bersama daun saderi,

timun dan cili benggala hijau. Anda disarankan untuk mengamalkan jus ini setiap hari dan secara konsisten bagi mengawal kadar gula dalam darah dan merawat diabetes secara semula jadi.

2. Ginseng

tradisioanal merawat diabetes

Penerangan Khasiat

Seperti yang kita sedia maklum, ginseng sememangnya mempunyai pelbagai manfaat yang baik untuk kesihatan manusia.

Ia telah diamalkan sejak 2000 tahun dahulu lagi di China sebagai penawar dan pembekal tenaga yang baik.

Ginseng dikatakan berupaya meningkatkan daya imunisasi dan mampu menurunkan kadar glukos bagi penghidap diabetes.

Pelbagai jenis ginseng boleh didapati dan setiap ginseng mempunyai khasiat yang berbeza dalam merawat dan mencegah penyakit yang berlainan jenis.

Antara ginseng yang boleh dikenali ialah ginseng Asia (Panax ginseng), ginseng ini juga dikenali sebagai ginseng Korea.

Kebaikan yang ada pada ginseng ini ialah ia mampu meningkatkan kesihatan dan sistem imunisasi pada tubuh badan kita serta membantu mengawal tekanan gula dalam darah supaya menjadi normal.

Selain itu, ginseng Amerika (Panax quinquefolius) yang digunakan untuk mengawal tekanan dan meningkatkan sistem imunasasi badan supaya dapat melawan daripada demam dan masalah angin dalam badan.

Ada juga menggunakan ia sebagai penawar dan pencegah kepada HIV aids, kanser, anemia, diabetes dan sebagainya.

Seterusnya, Ginseng Siberia (Eleutherococcus senticosus) yang bukanlah dikategorikan sebagai ginseng,

namun, khasiatnya dalam mengubati penyakit adalah sama seperti ginseng yang lain seperti keupayaannya dalam meningkatkan tenaga dan kecergasan fizikal kepada kita dalam melakukan tugas harian dengan lancar tanpa sebarang gangguan kesihatan.

Kajian

Petua seterusnya adalah merawat menggunakan ginseng. Terdapat beberapa kajian terdahulu telah membuktikan bahawa ginseng Amerika berupaya membantu dalam penurunan kadar glukos darah ketika berpuasa.

Pelbagai jenis ginseng yang boleh diperolehi, antaranya ginseng Korea, ginseng Siberia, ginseng Amerika dan ginseng Jepun.

Dalam semua kategori tumbuhan ini, spesies ginseng panax sangat popular dalam merawat secara menyeluruh.

Ia sama seperti kebanyakan herba yang dijadikan penawar kepada penyakit diabetes.

Justeru, pelbagai kajian lanjutan perlu dilaksanakan bagi membuktikan lagi keberkesanan ginseng dalam merawat pelbagai penyakit.

Larangan

Walaupun ia mempunyai pelbagai manfaat dalam kesihatan, terdapat juga kesan sampingan yang tidak dapat dielakkan seperti pening, sukar tidur, masalah penghadaman dan alergik.

Nasihat doktor dan pakar perubatan amatlah diperlukan bagi mengelakkan kesan yang buruk kepada tubuh badan anda.

Guna secara teratur dan sederhana supaya ia dapat mengubati dan memberi kebaikan kepada tubuh badan.

masalah penghadaman dan alergik. Nasihat doktor dan pakar perubatan amatlah diperlukan bagi mengelakkan kesan yang buruk kepada tubuh badan anda.

Guna secara teratur dan sederhana supaya ia dapat mengubati dan memberi kebaikan kepada tubuh badan.

Jika anda baru menjalani pembedahan atau akan melakukan pembedahan, sebaiknya anda elakkan diri daripada menggunakan ginseng terutama sekali ginseng Asia.

Ia sama juga dengan ibu mengandung dan menyusukan anak dilarang mengamalkan ginseng, kerana ia mungkin akan memberikan kesan negatif kepada bayi anda.

Aturan Resepi

Penyediaan ginseng sebagai ubat diabetes, ia dijadikan minuman teh dan ada juga dijual dalam bentuk minuman bertin.

3. Lidah buaya

tradisioanal merawat diabetes

Penerangan Khasiat

Terdapat beberapa kajian awal yang menyarankan pengambilan jus lidah buaya berupaya meningkatkan kadar glukos dalam darah,

sekaligus merawat kencing manis. Penerangan Khasiat Terdapat beberapa kajian awal yang menyarankan pengambilan jus lidah buaya berupaya meningkatkan kadar glukos dalam darah, sekaligus merawat kencing manis.

Jus lidah buaya dikatakan dapat menurunkan lipid darah (lemak) pada pesakit, meredakan bengkak dan menyembuhkan luka dengan pantas.

Ini kerana, Luka dan ulser pada kaki yang disebabkan oleh diabetes kebiasaannya mengambil masa yang panjang untuk sembuh.

Aturan Resepi

Bagi mengawal paras gula dalam darah. Penggunaan lidah budaya adalah dengan cara mengambil 1 batang lidah buaya, kemudian bersihkan dan kupas kulit serta durinya.

Rendamkan selama 30 minit bersama air garam. Ramas dan bilaskan dengan air. Rebuskan bersama 3 gelas air sehingga mendidih.

Setelah itu, biarkan seketika sehingga air sejuk. Amalkan minuman ini 3 kali sehari sebanyak ½ gelas.

Lakukan ia secara konsisten supaya paras gula dapat dipulihkan menjadi normal kembali.

Selain itu, petua ini berkesan bagi mengubati kencing manis secara menyeluruh dengan cara yang lebih kurang dengan kaedah mengawal paras gula.

Cuma tambahkan menjadi 2 batang dan direbus bersama 3 gelas air dan ditapiskan jelnya untuk mengambil air sahaja.

Amalkan minum air ini 3 kali sehari selepas mengambil makanan sebanyak setengah gelas.

Lakukan setiap hari untuk melihat tindak balas lidah buaya dalam merawat kencing manis.

4. Kayu manis

tradisioanal merawat diabetes

Penerangan Khasiat

Kayu manis mampu mengawal paras glukos dalam darah dan ejen terbaik dalam melawan serangan penyakit diabetes ke atas tubuh badan kita.

Kayu manis merupakan salah satu golongan rempah yang manis dan berasal daripada kulit pokok yang meliar,

biasanya tumbuh di kawasan beriklim tropical seperti Asia Tenggara, Amerika Selatan dan pulau Caribbean.

Penggunaan kayu manis dalam pelbagai aspek telah bermula sejak beribu tahun lampau dan dijadikan bahan utama dalam masakan serta dijadikan bahan bakar.

Dalam masa yang sama, ia berupaya memberi manfaat dalam mengubati pelbagai jenis masalah kesihatan kepada manusia seperti kencing manis.

Kajian

Banyak kajian telah menyarankan penggunaan kayu manis dalam meningkatkan paras glukos dalam darah dan juga meningkatkan keupayaan insulin darah.

Hasil kajian perubatan yang diterbitkan oleh jurnal Diabetes Cares pada 2003 membuktikan kenyataan itu terhadap penghidap diabetes tahap 2 dan sekaligus merendahkan risiko yang boleh membawa kepada penyakit yang lebih kronik berkaitan kardiovaskular iaitu penyakit jantung dan darah tinggi.

Selain dari menjadi ejen terbaik untuk antioksidan badan, kayu Manis juga berupaya mencegah gejala diabetis.

Ia membantu dalam menurunkan kadar gula dalam darah dan meningkatkan tahap kepekaan badan kepada insulin dalam darah menjadi lebih baik dan supaya ia mampu menyeimbangkan kadar gula yang diperlukan badan.

Sebenarnya, diabetes terhasil apabila dinding pada salur darah tidak dapat menampung jumlah gula yang masuk dan menghasilkan satu lapisan yang menghalang insulin untuk masuk ke saluran darah.

Ia juga akan menganggu sistem ketahanan badan dan berat badan kita juga akan terjejas akibat pembentukan tersebut.

Herba ini berperanan dalam menghalang enzim ‘alanine’ menghasilkan glukos(gula) dan diserap dalam salur darah.

Dengan mengamalkan kayu Manis dalam pemakanan, ia akan membantu mengurangkan jumlah glukos dalam darah dan ia sangat berkesan bagi penghidap diabetes.

Dengan itu, mereka dapat mengawal paras gula dalam darah sekaligus melawan penyakit tersebut.

Dalam artikel yang membincangkan mengenai kebaikan dan manfaat kayu Manis, satu kenyataan yang dikeluarkaan oleh Lori Kenyon Farley,

iaitu Pakar Perunding Nutrisi berpendapat bahawa kayu Manis dapat membantu dalam mengawal penyakit diabetes dalam dua cara yang berbeza.

Di mana ia berupaya mengurangkan tekanan darah dan memberi kesan positif kepada salur tertentu dalam darah bagi penghidap diabetes itu sendiri.

Beliau menambah lagi dengan menyatakan bahawa kayu Manis ini juga membantu dalam mengurangkan lapisan yang meghalang insulin untuk masuk ke salur darah sekaligus mengawal kadar gula sehingga 29% dalam mengurangkan gejala diabetes.

5. Halia

tradisioanal merawat diabetes

Penerangan Khasiat

Petua tradisional merawat diabetes seterusnya adalah bermotifkan halia. Ia berupaya membantu pesakit diabetes dalam mengawal kadar glisemik,

penghasilan insulin dan mengelakkan masalah katarak pada mata.

Sejak berzaman, halia telah dipraktikkan dalam perubatan dan menjadi bahan utama masakan dalam kalangan masyarakat Asia.

Halia merupakan salah satu langkah dalam merawat pelbagai penyakit seperti masalah penghadaman dan menjadi bahan wangian dalam produk mandian dan kosmetik.

Kajian

Terdapat satu kajian telah membuktikan halia boleh mengawal kandungan gula dalam darah untuk tempoh masa panjang bagi penghidap diabetes.

Pengkaji dari University of Sydney, Australia telah menemui bahawa ekstrak dari Halia Buderim (minyak Halia Australia) yang diperkaya dengan gingerol menjadi bahan utama yang mampu meningkatkan kadar glukos dalam sel otot tanpa penggunaan insulin sekaligus mengawal paras gula menjadi normal.

Halia juga membantu dalam meningkatkan kepekaan insulin dan melindungi individu daripada penyakit diabetes.

Satu kajian berkaitan dengan penyakit kencing manis tahap 2 membuktikan bahawa 2g serbuk halia diperlukan setiap hari dapat menurunkan paras gula dalam salur darah sebanyak 12%.

Ia juga dapat meningkatkan kadar gula dalam tempoh jangka masa panjanga seperti HbA1c (hemoglobin glikasi) sekaligus menyebabkan penurunan sebanyak 10% dalam tempoh 12 minggu.

Ada juga kajian mendapati, halia amat berguna dalam menjadi sumber anti-diabetes dan boleh diamalkan setiap hari bagi mengelakkan penyakit ini berlaku.

Halia sememangnya mempunyai 1001 kebaikan untuk kesihatan, tetapi anda disarankan mengambil dalam kadar yang sederhana.

Terdapat kajian daripada American Diabetes Association 2014 telah membuktikan bahawa halia dapat meningkatkan penyerapan gula dalam sel otot dan menurunkan kadar gula dalam salur darah.

Larangan

Adalah diingatkan bahawa, anda dilarang mengambil ubat-ubatan diabetes bersama minuman teh halia atau anda akan berdepan dengan masalah ‘hypo’.

Kandungan dalam halia juga berupaya mencairkan darah jika diambil dalam dos yang tinggi dan sangat berbahaya jika anda juga mengambil ubat cairkan darah (aspirin).

Sebaiknya, anda harus berjumpa dan mendapatkan nasihat doktor pakar atau ahli farmasi sekiranya anda berdepan dengan tanda-tanda berikut,

berlaku pendarahan yang melampau seperti tanda lebam tanpa sebab, gusi berdarah, najis berdarah atau kawasan luka yang berlaku pendarahan tanpa henti.

6. Kacang bendi

tradisioanal merawat diabetes

Penerangan Khasiat

Dalam kaedah tradisional juga, kacang bendi terkenal sebagai ‘superfood’ yang mempunyai 1001 kebaikan kepada individu yang berisiko atau menghidapi penyakit diabetes dan sebarang penyakit kronik yang lain.

Nama lain bagi kacang bendi ialah Abelmoschus esculentus. Ia mempunyai khasiat yang baik dalam mengawal gula dalam darah dan lain-lain khasiat untuk kesihatan manusia.

Kajian

Pelbagai kajian vitro (makmal) dan vivo (haiwan) telah dijalankan bagi membuktikan bahawa kacang bendi merupakan ejen anti-diabetes terbaik dan selamat diamalkan oleh manusia untuk tujuan mencegah dan merawat diabetes dari peringkat awal.

Ia juga mendapati bahawa kacang ini sangat berkhasiat untuk glukos dalam darah yang tinggi.

Terdapat satu kajian di India yang diterbitkan dalam Journal of Pharmacy & BioAllied Sciences pada 2011,

para pengkaji membuktikan dengan cara menggunakan seekor tikus yang dihidapi kencing manis telah diberikan kacang bendi telah mengalami kadar penurunan glukos dalam darahnya,

bagi tikus yang diberikan ekstrak kacang bendi pula mengalami penurunan yang berperingkat selama 10 hari penyelidikan dijalankan.

Ini membuktikan bahawa kacang bendi mampu menjadi penawar terbaik dalam merawat kencing manis ke atas hidupan dan tidak memberi kesan sampingan jika diambil secara terkawal dan bersederhana.

Kacang bendi dapat merawat kencing manis disebabkan oleh beberapa faktor,

antaranya kacang bendi mempunyai kadar kalori yang rendah dalam setiap 100gm bendi hanya mempunyai 30 kalori tanpa kolestrol dan lemak tepu.

Sekaligus ia dapat mengawal paras gula dalam darah dan mempunyai nutrient yang baik seperti vitamin A, vitamin B6 dan vitamin K serta kadar magnesium yang tinggi dalam membantu sistem penghadaman badan.

Selain itu, kandungan glisemik yang rendah dalam bendi sangat berguna kepada penghidap diabetes dan sering disarankan oleh doktor.

Ia adalah satu ukuran di mana makanan mudah hadam akan menjadi glukos dalam darah dan jika glisemik masih dalam tahap yang rendah maka glukos masih dapat dikawal dengan baik.

Oleh kerana itu, bendi sangat sesuai dimasukkan dalam menu diet harian penghidap penyakit diabetes.

Aturan Resepi

Salah satu petua merawat kencing manis dengan bendi ialah dengan hanya anda perlu mengambil 2 batang kacang bendi dan dikerat bahagian atas dan bawah,

sebelum itu basuh bersih terlebih dahulu baru kerat.

Bagi memudahkan proses tersebut, kelarkan bahagian tengah bendi tersebut dan masukkan ia ke dalam gelas berisi air.

Kemudian, tutupkan gelas dengan penutup yang kedap lalu biarkan ia semalaman pada suhu normal atau suhu bilik.

Keluarkan bendi yang direndam daripada gelas pada keesokan harinya dan minum air tersebut sebelum mengambil sarapan.

Amalkan setiap hari bagi mendapatkan kesan yang baik dan mengurangkan risiko penyakit kencing manis berlaku.

Khasiatnya akan kurang apabila bendi dicampurkan dalam masakan berbanding makan begitu sahaja atau minum air rendaman bendi tersebut.

Petua ini berguna bukan sahaja merawat kencing manis tetapi boleh dipraktikkan oleh semua orang dengan tujuan mengelakkan penyakit yang kronik dan menyelamatkan diri daripada serangan penyakit yang tidak diingini.

7. Biji Halba

tradisioanal merawat diabetes

Penerangan Khasiat

Buat para ibu yang menyusukan anak mesti tahu kebaikan biji halba kan? Di percayai biji ini baik untuk menambahkan kuantiti susu ibu.

Para Ibu pernah cuba petua kawal kencing manis di atas dan Alhamdulillah memang ada kesan positif. Cuma, kesan yang kita terima tidak sama. Bergantung kepada individu.

Biji halba digunakan secara menyeluruh oleh orang india dalam masakan dan juga dalam perubatan tradisional.

Kajian

Melalui kajian sains moden, dan juga dari perkongsian perubatan tradisional biji halba mempunyai manfaat besar sebagai ubat kencing manis alternatif.

Biji Halba membantu menurunkan gula dalam darah

Pelbagai kajian menunjukkan bahawa biji halba membantu menurunkan gula darah dengan Memperlahankan proses pencernaan makanan.
Memperlahankan penyerapan karbohidrat dalam usus kecil.

Amalkan penggunaan biji halba dalam kehidupan seharian. Tak kiralah melalui masakan ataupun di rendam dengan air semalaman.

Penjagaan kesihatan amat penting bagi meneruskan aktiviti seharian terutama bagi mereka yang bekerja.

Daya produktiviti akan menurun sekiranya tahap kesihatan merudum.

Hal ini kerana, badan kita perlu digunakan bukan untuk tempoh masa yang singkat, jadi,

anda harus hargai nikmat kesihatan dengan baik sebelum anda diserang penyakit yang bahaya.

Kesimpulan

Dengan hanya menggunakan bahan semula jadi, anda boleh memperolehi pelbagai khasiat yang jarang sekali diketahui umum.

Adalah yang lebih baik untuk anda menjalani pemeriksaan dan mendapatkan nasihat daripada doktor pakar mengenai menu pemakanan dan kaedah yang bersesuaian untuk merawat kencing manis.

Penggunaan bahan semula jadi itu bagus untuk tubuh badan tetapi anda perlu mengetahui juga kesan sampingan yang anda akan dapat sekirannya anda tidak megawal penggunaannya dan mungkin akan menyumbang kepada serangan penyakit lain pula.

KESILAPAN MENYUNTIK INSULIN - 5 DIBONGKARKAN

Kesilapan menyuntik insulin, Sesetengah pesakit kencing manis, mungkin bergantung kepada suntikan insulin supaya gula darah mereka tetap terkawal.

Penggunaan suntikan insulin yang harus tepat waktu dan disiplin, namun masih ramai orang masih saja melakukan kesalahan ketika melakukannya.

Malah, jika anda menggunakannya secara tidak betul, ia akan menyababkan proses insulin buatan tidak optimum.

Jadi, apakah kesilapan biasa yang sering berlaku ketika menyuntik insulin?

1. Kesilapan menyuntik insulin -Suntikan insulin di tisu otot adalah tempat suntikan insulin yang salah.

kesilapan menyuntik insulin

Insulin harus disuntikkan ke tempat yang kandungan lemaknya tinggi, seperti, perut, paha, punggung, dan lengan atas.

Tapak suntikan insulin mesti disuntik terus ke dalam lemak di bawah kulit, bukan tisu otot.

Apabila insulin disuntik di bahagian yang salah, semakin rendah risiko gula darah akan berlaku lebih cepat.

2. Kesilapan menyuntik insulin - Kerap suntik insulin bukan di tempat yang sama

kesilapan menyuntik insulin

Pastikan korang tetap konsisten menyuntik insulin ke bahagian tubuh yang sama.

Maksudnya, jika suntikan insulin pagi Anda lakukan di bahagian paha, maka suntikan keesokan paginya juga lebih baik di paha.

Atau suntikan insulin untuk malam hari, biasa Anda lakukan pada perut,

maka terus saja lakukan suntikan insulin khusus malam hari di bahagian perut, jangan berpindah-pindah.

Hal ini ternyata memengaruhi penyerapan insulin.

Akan tetapi, jika akan menyuntik insulin lagi di tempat yang sama,

beri jarak sekitar satu jari dari bahagian tubuh tersebut, agar jaringan lemak tidak menjadi kaku.

agar jaringan lemak tidak menjadi kaku.

3. Kesilapan menyuntik insulin - Tukar masa makan

kesilapan menyuntik insulin

Kesalahan suntikan insulin remeh juga berlaku apabila masa makan tidak berjadual.

Apabila tidak merasa lapar, seringkali orang malas makan dan beralih masa untuk makan.

Untuk pengguna yang menyuntik insulin, ini adalah satu kesilapan yang sangat berbahaya.

Pengguna insulin suntikan masih harus mengikuti jadual makan normal. Kerana, apabila masa makan berubah,

keseimbangan gula darah berubah-ubah.

4. Tidak semak semula jumlah dos yang disuntik terapi insulin suntikan insulin

kesilapan menyuntik insulin

Pada alat suntikan insulin, di bahagian atas alat ini dapat dilihat dos yang dikeluarkan.

Sebelum anda menyuntik ke badan, anda perlu semak dos yang diambil semula.

Sebab, jika dos melebihi, risiko hipoglisemia dan beberapa gejala boleh terjadi pada anda.

Bahkan ketika anda berada di hospital, ketika anda tidak menyuntik sendiri,

ingatkan atau cek semula dos tersebut sebelum mula disuntik ke dalam tubuh.

5. Meningkatkan dos insulin

kesilapan menyuntik insulin

Kadang-kadang, jadual suntikan insulin boleh terlepas, sama ada kerana anda terlupa atau ia benar-benar sibuk.

Kerana ia telah terlepas, sesetengah orang sebenarnya panik.

Walau bagaimanapun, jangan cuba segera menambah dos insulin.

Sekiranya anda baru sahaja terluang masa atau ingat jika anda tidak menyuntik, dapatkan suntikan dalam masa terdekat.

Kerana apabila anda menggunakan lebih banyak dos insulin daripada yang anda perlukan, anda sebenarnya boleh menjadi hipoglikemia.

Kalaupun anda lupa sudah suntik atau belum, lebih baik tahan, jangan langsung suntik dengan dos yang tinggi atau langsung dua kali.

Pantau paras gula darah anda sehingga 30 minit.

Jika paras gula darah anda terlalu tinggi, anda mungkin tidak ambil suntikan insulin.

Tetapi jika tahap adalah normal ia bermakna anda tidak perlu menyuntik semula.

7 Penyakit Fizikal Disebabkan Penyakit Jiwa / Roh / Dalaman.

Penyakit bukan berpunca dari pemakanan semata-mata tetapi berpunca daripada mental, fizikal dan pemikiran.

PUNCA SAKIT

Seorang Profesor Muslim di Jepun melakukan penyelidikan yang luar biasa, hasil kajiannya mendapati bahawa kebanyakan penyakit fizikal adalah disebabkan penyakit roh atau jiwa.

1. Ternyata masalah appendiks bukan hanya diakibatkan kerana kesalahan pola makan, tetapi lebih didominasi kerana stress/jiwa tertekan.



2. Darah tinggi bukan hanya diakibatkan oleh terlalu banyak mengambil makanan yang masin, tapi kerana kesalahan dalam mengurus emosi.


3. Kolesterol bukan hanya diakibatkan oleh makanan berlemak, tapi rasa malas berlebihan yang menyebabkan menimbun lemak berlapis.



4. Asthma bukan hanya kerana terganggunya bekalan oksigen ke paru-paru, tetapi kerana sering merasa sedih yang membuat kerja paru-paru tidak stabil.



5. Diabetes bukan hanya kerana terlalu banyak mengambil makanan bergula, tetapi sikap ego dan keras kepala yang mengganggu fungsi pankreas.

6. Penyakit liver (hati) bukan hanya kerana kesalahan rutin tidur, tapi sifat suudzon(sangka buruk) kepada orang lain yang justeru merosakkan hati kita.



7. Penyakit jantung bukan hanya diakibatkan oleh sumbatan pada aliran darah ke jantung, tapi sebab jarangnya bersedekah membuatkan jantung kita kurang merasakan ketenangan, sehingga degupannya tidak stabil.



Dan masih banyak lagi.Antara faktor-faktor penyebab penyakit adalah kerana masalah

- Spiritual 50%
- Psikologi 25%
- Sosial 15%
- Fizikal 10%

Maka benarlah firman ALLAH ,
Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari kesalahan-kesalahanmu. Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindung dan tidak pula penolong selain Allah. QS: As-Syuura 42 :30-31

Jadi kalau kita ingin selalu sihat, perbaiki diri kita, fikiran kita, terutama hati kita dari penyakit hati, hasad, hasad, iri, dengki, dendam, fitnah, ghibah, riya, ujub, ego, sedih, marah, takabbur sombong, angkuh dan lain-lain.

SILA SHARE DAN SEBARKAN

9 tanggapan salah diabetes jenis 2

Tidak seperti diabetes jenis 1 yang tidak boleh dielakkan atau dicegah, namun terdapat tanggapan salah diabetes di dalam pemikiran rama orang,

diabetes jenis 2 biasanya hanya didapati pada golongan dewasa yang biasa ditemui.

Tetapi jumlah maklumat dan khabar angin yang mengelilingi penyakit ini sebenarnya membuat kita sering keliru dan percaya ada yang salah.

Berikut adalah sembilan daripada mitos atau tanggapan salah yang paling biasa tetapi tidak betul tentang diabetes jenis 2, yang banyak dipercayai di kalangan warga Malaysia.

Mitos mengenai diabetes jenis 2

1."Diabetes bukan penyakit serius."

tanggapan salah diabetes, menyebabkan lebih banyak kematian berbanding kanser payudara dan AIDS 

Salah, diabetes adalah penyakit serius. Walaupun dikelaskan sebagai penyakit kronik,

diabetes masih boleh dikawal dan dirawat dengan betul. Tetapi masih,

diabetes menyebabkan lebih banyak kematian berbanding kanser payudara dan AIDS jika ditambah direkodkan.

Oleh itu, jika didiagnosis sebagai penghidap diabetes tidak semestinya sudah hampir dengan kematian, nasib boleh diubah, boleh hidup lanjut usia.

Tetapi ini hanya boleh berlaku jika anda mengubah gaya hidup, diet, dan kesedaran kesihatan anda.

2. "Orang gemuk yang akan mengalami diabetes jenis 2"

tanggapan salah diabetes, Terdapat faktor lain, seperti sejarah keluarga, juga mempengaruhi menghidap.

Tidak betul. Berat badan berlebihan bukanlah faktor utama yang menyebabkan diabetes.

Terdapat faktor lain, seperti sejarah keluarga, juga mempengaruhi menghidap diabetes.

Terdapat banyak orang yang berlebihan berat badan tetapi tidak mempunyai diabetes jenis 2 untuk sepanjang hidup mereka,

dan ramai orang yang mempunyai berat badan normal mengalami diabetes jenis 2.

Namun, orang yang berlebihan berat badan berisiko tinggi menghidap diabetes.

3. "Orang yang menghidap diabetes tidak perlu bersenam"

tanggapan salah diabetes,

Sekiranya anda menggunakan insulin atau ubat-ubatan untuk meningkatkan pengeluaran insulin di dalam badan,

anda perlu berunding dengan doktor sukan yang selamat.

Walau bagaimanapun, pada dasarnya setiap orang mesti bersenam, termasuk penghidap diabetes.

Kebanyakan, orang yang menghidap diabetes jenis 2, tidak perlu menggunakan suntikan insulin, terutama jika masih dalam peringkat awal.

Ubat-ubatan yang diberikan kepada penghidap diabetes jenis 2 seperti metformin dan sitagliptin juga tidak semestinya bacaan gula menjadi rendah,

tidak kira berapa kerap dan betapa beratnya latihan anda.

Malah, senaman sangat penting untuk mengawal diabetes jenis 2, serta mengurangkan berat badan.

4. "Insulin berbahaya"

tanggapan salah diabetes,

Insulin adalah penting untuk badan, tetapi juga sukar bagi kebanyakan orang untuk mengawal.

Adalah penting untuk menguji paras gula anda setiap hari jika anda menggunakan insulin,

untuk mengelakkan tindak balas gula yang rendah yang boleh merosakkan anda.

5. "Diabetes disebabkan tubuh anda tidak dapat menghasilkan insulin yang mencukupi."

tanggapan salah diabetes,

Ini hanya berlaku kepada orang yang menghidap diabetes jenis 2. Walau bagaimanapun, tubuh pesakit diabetes jenis 2,

terus menghasilkan hormon insulin secara normal dan cukup.

Masalahnya, insulin tidak berfungsi dengan baik dan menghalang penyerapan glukosa dari makanan yang masuk ke dalam badan.

Lama kelamaan pankreas orang dengan diabetes jenis 2 juga akan berhenti menghasilkan insulin, jadi anda memerlukan insulin tambahan melalui suntikan setiap hari.

6. "Terlalu banyak makan gula-gula boleh menyebabkan diabetes."

tanggapan salah diabetes,

Mitos untuk makan makanan manis bukan satu-satunya penyebab diabetes.

Makanan manis, terutamanya gula, bukanlah penyebab penyakit kencing manis.

Sebenarnya, gula dalam makanan manis adalah penyebab kelebihan berat badan, yang merupakan salah satu faktor utama diabetes jenis 2.

Orang yang berlebihan berat badan suka makan banyak makanan manis.

Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna makanan manis adalah satu-satunya penyebabnya.

Makanan lain yang juga penyebab obesiti adalah makanan ringan dan makanan lain yang mengandungi karbohidrat yang tinggi.

Gula tidak baik untuk diabetes kerana ia boleh meningkatkan gula dalam darah,

tetapi terdapat makanan lain juga boleh mempercepatkan peningkatan glukosa dalam darah, seperti pasta, roti putih, mi, dan nasi putih.

7. "Saya tahu apabila gula dalam darah saya tinggi atau rendah."

tanggapan salah diabetes,

Anda tidak boleh mengetahui paras gula darah hanya dari perasaan. Apabila anda gemetar, pening, dan kepalanya terasa diawangan,

mungkin paras gula darah anda memang rendah, atau anda mungkin merasakannya kerana tekanan darah rendah, atau selesema.

Sekiranya anda buang air kecil secara tiba-tiba, ini mungkin kerana glukosa anda tinggi, tetapi ia juga boleh disebabkan oleh jangkitan kencing.

Semakin lama anda menghidap diabetes, semakin "ketidakpastian" anda mengenai sama ada gula darah anda tinggi atau rendah.

Satu-satunya cara untuk mengetahui dengan pasti adalah memeriksa tahap gula darah anda.

8. "Penghidap diabetes tidak boleh makan gula-gula."

tanggapan salah diabetes,

Tidak ada sebab untuk melarang orang dengan diabetes jenis 2 makan makanan manis.

Selagi makanan manis ini hanya dimakan dalam bahagian-bahagian kecil atau kadang-kadang, sudah tentu tidak apa-apa.

Masalahnya ialah jika makanan manis adalah makanan kegemaran anda, anda biasanya akan makan terlalu banyak.

Diabetes juga tidak bermakna anda tidak boleh makan kek.

Anda masih boleh makan kek, hanya dalam bahagian kecil,

dan anda mesti berhati-hati untuk tidak makan makanan manis lain jika anda telah memakan sepotong kek.

Makan makanan manis 2-3 kali seminggu tidak menjadi masalah, tetapi sudah tentu tidak setiap hari.

9. "Pesakit kencing manis lebih terdedah kepada selsema dan demam."

tanggapan salah diabetes,

Diabetes tidak membuat anda terdedah kepada penyakit berjangkit. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai sejuk,

segera merawatnya kerana orang yang menghidap diabetes cenderung lebih mudah terkena komplikasi selesema.

Jika anda mempunyai diabetes selama beberapa bulan, dan kemudian doktor meminta anda untuk menggunakan insulin,

itu bermakna anda tidak mengendalikan diabetes anda dengan betul.

Apabila anda mula-mula didiagnosis dengan diabetes, gula darah anda harus dapat mengawal diet,

senaman dan / atau ubat-ubatan yang membantu tubuh anda menyerap glukosa.

Walau bagaimanapun, jika anda mengalami diabetes selama bertahun-tahun, pankreas anda mungkin menghasilkan sedikit insulin.

Dan pada peringkat ini, anda memerlukan suntikan insulin.

Ini bukan kesalahan pesakit, tetapi peringkat penyakit telah meningkat.

7 Kesilapan semasa check bacaan gula dalam darah

Sudahkah korang ketahui apakah kesilapan semasa check bacaan gula dalam darah untuk penghidap kencing manis?, berikut diterangkan

1.Tidak basuh tangan sebelum melakukan pemeriksaan gula darah

Sebelum mulakan ujian gula darah, sangat penting untuk mencuci tangan terlebih dahulu.

Walaupun tangan anda tidak kelihatan kotor, anda masih perlu mencuci tangan dengan sabun dan air.

Ini kerana kotoran atau bahan lain yang tidak kelihatan pada tangan anda, seperti gula dari buah yang baru saja dikupas, risiko mengganggu keputusan dan ketepatan ujian darah anda.

Malah kajian yang diterbitkan dalam jurnal Diabetes Care mendedahkan bahawa terdapat perbezaan dalam pemeriksaan gula darah hasil hingga sepuluh peratus jika anda tidak membasuh tangan sebelum mengambil ujian.

Bagi mereka yang mempunyai ujian darah sebaik sahaja mengupas buah, ternyata gula darah lebih tinggi.

Hal ini dianggap disebabkan oleh gula dari buah yang tersisa di jari yang dicampur dalam darah yang digunakan untuk ujian.

2. Terlalu sedikit kuantiti darah diambil

Secara umumnya, ujian gula darah yang dilakukan dengan mengambil darah di hujung jari akan membuat sesetengah orang gementar dalam ketakutan dan takut sakit ketika jarum dimasukkan pada tangan.

Tidak jarang ini membuat darah diambil sedikit sahaja dan tidak cukup untuk dianalisis di makmal.

Oleh itu, keputusan ujian gula darah anda mungkin tidak tepat.

3. Jangan tekan atau pegang jari anda terlalu keras

Darah di hujung jari anda biasanya akan menyebabkan kehangatan. Sekiranya di hujung jari anda tidak berasa panas atau aliran darah kurang, jururawat atau doktor boleh menasihatkan anda untuk menekan atau memerah jari anda.

Walau bagaimanapun, jangan lakukan terlalu keras. Ini dikhuatirkan menyebabkan lebih banyak cecair interstitial, bukan darah anda.

bacaan gula dalam darah,

4. Jumlah sampel darah yang diambil mestilah cukup

Pastikan sampel darah anda dilampirkan pada strip gula darah adalah dalam jumlah yang cukup, tidak terlalu sedikit. Sejumlah kecil sampel darah boleh menyebabkan ujian gula darah tidak tepat.

Jangan tambahkan sampel darah pada strip selepas titisan pertama telah menempel pada strip. sebaiknya , kumpulkan sampel darah yang mencukupi terlebih dahulu di hujung jari anda, kemudian titiskan darah terus ke strip.

5. Gunakan strip ujian darah yang telah tamat tempoh

Seperti yang disebutkan dari HealthCentral, Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit menyarankan agar tidak menggunakan strip yang terlalu lama, terutamanya jika strip ujian melebihi tarikh tamat tempoh.

strip yang telah tamat tempoh harus dibuang, kerana jika digunakan dapat mengurangkan ketepatan atau mengganggu hasil tes darah.

6. Terus Uji darah Selepas makan

Sering kali, orang akan memeriksa gula darah setengah jam atau satu jam selepas makan. Walau bagaimanapun, ini salah dan tidak disyorkan oleh pakar.

Ini kerana melakukan pemeriksaan gula darah selepas makan boleh memberikan hasil glukosa darah yang terlalu tinggi.

Lastly, adalah disyorkan untuk memeriksa gula darah dua jam selepas anda makan.